25. 9. 2010.

SNOVI I JAVA JEDNE DOMAĆICE


RUČAK  ZA  TERRY   PRACHETT-a  KOJI  NISAM  SKUVALA

Otvaram vrata i ne mogu da verujem svojim očima!
«Hello,Terry!O,my goodness,I can not belive,you made it!» Širim ruke i grlim svog ptijatelja. Luda od sreće ne znam da ga pustim  da uđe u kuću....»Vidi»,govorim mužu,»ko je došao!»
«Oooooooo,drago mi je», ljubazan je moj mužić iako ne voli puno ovog čoveka...ali ne primećuje se.
Terry ulazi, smeška se i kaže kako je eto odlučio da ispuni moju želju i kako je sad  na jednom proputovnju,pa je eto svratio  kod svoje obožavateljke, žene koja već godinama leže u krevet sa njegovim pričama. (To je razlog što ga moj muž ne voli.)
Razgleda kuću, ne zato što ga zanima nameštaj, već vidim gleda gde da spusti svoju torbu. Stavlja je na sto u dnevnoj sobi i vadi svoje knjige koje nisam pročitala, na engleskom. Pruža mi ih i kaže da je napisao posvetu.
«Jaooo, Terry, thank you, thank you...So nice and precious to me!»..Brišem suze,radosnice:
«O, please sit here, please», pokazujem mu fotelju i odmah se nerviram jer je na njoj reket moje najmlađe ćerke, al' ne dam da se vidi nerviranje zbog reketa.Osmeh mi je zaleđen na licu, ja blistam od sreće! »Would you like a nice domestic drink, made of some Idontknowwhatisnamebarryes?», odlazim u kuhinju i serviram sok od drenjina  jer želim da ga fasciniram, sečem ledene kocke i  šareni kolač .Sreća što sam napravila i pitu bombonjeru pa na drugi tanjir ređam parčad pite od sira, krompira, zeljanicu, pitu s tikvicama. Pojavljujem se s velikim poslužavnikom i sve to stavljam na sto ispred mog gosta, a vidim moj muž je baš raspoložen i za jelo i za piće , a i za priču sa MOJIM omiljenim piscem. »Would you like a coffee, black.turkish?»
Ne, ne pije kafu...Pije sok i kaže da je veoma lep...Odmah se hvalim kako sam ga sama napravila i želim da ga fasciniram poznavanjem njegovog dela pa kažem: »I am as Eska, many talents, but still unwelcomed to invisible college.» Smeškamo se, a moj muž pita: «Do you like fishig?» O, ne, samo sam se toga plašila! «Yes ,very much!», kaže Terry i počinju priče sa pecanja...
Nisam baš tako zamišljala ovaj susret, ali ON je tu , zar treba još nešto? U to moj muž pokazuje najnoviju listu iz kladionice i priča kako zahvaljujući klađenju poznaje sva sela na ostrvu.Vidim, zaboravljaju na mene..Hmm, khm, kašljucam i diskretno pitam šta bi moj gost želeo za ručak jer je to moj san da ga ugostim i pre nego što je i otvorio usta, moj muž ga grli, tapše po ramenu i kaže: «My friend, let me to decide! Would you like to taste most delicious  meal ever? My wife is expert for somthing that we call škembići , it is cow's stomach...but you mast taste it, belive me.»  Smeju se, smejem se i ja ali šaljem dobro razumljive signale očima mom mužiću koji govore: «Čekaj samo da ti taj drugar ode iz ove kuće!»
U to, začu se neka pucnjava. Moj kum Ilija koji je inače ribolovac,sada u lovačkom odelu kao iz bajke «Crvenkapa», otvori vrata uz rafalnu paljbu , ne stigoh ni da se prenerazim, kad se probudih...
«O,ne,opet ovaj»,govorim ljutito,a mislim na komšiju Iliju automehaničara, «u 6 sati ujutro», pojačavam glas,»u subotu,kad jedino ne moram da ranim zbog škole, počinje posao», sada vičem besna,»sa pneumatskim pištoljem»!
Nestade Terry,  al' tu je bio moj zbunjeni mužić, čiji se pogled nije još izbistrio jer sam ga probudila svojom vikom, (ne znam kako nikad ne čuje rafalnu paljbu te sprave iz automehaničarske radionice)»Šta ti je pobogu,probudi me ,srce će mi iskočiti!»,mrmlja nezadovoljan.
«Spavaj,spavaj ,al nemoj ni da sanjaš da ću da ti pravim škembiće!»
???
Napomena: Izvinjavam se svi pismenim ljudima zbog mogućih pravopisnih grešaka.


SOK OD DRENJINA

Sok od drenjina:

Na 1kg drenjina ide 500 - 600 gr šećera

Napomena: Ne bi trebalo preterivati sa količinom voća jer se ne stavlja konzervans.Za prvi put probajte da ga napravite od  2-3 kg  voća. Dobićete 3-4 l soka. Ako koristite smrznuto voće malo ga potopite onako upakovano u vodu da led popusti, pa ga onda pripremajte.

Priprema:

Određenu količinu drenjina,properite i stavite u posudu odgovarajuće veličine.Što više voća to je i šerpa veća jer kad nalijete vodu sok ne sme da kipi prilikom kuvanja.
Dospite vode tako da prelazi dva prsta preko bobica.Pustite da provri , pa smanjite temperaturu kako bi se voće kuvalo bez prskanja po šporetu. Kuvajte drenjine oko pola sata ili taman toliko dok ne primetite da su počele da blede.
U dublju posudu kroz đevđir, tj.  kroz rešetku koju koristite za ceđenje,recimo špageta, procedite sok. Zatim preostale bobice procedite još koliko mogu da puste soka, gnječeći ih u toj cediljki.
Tako proceđen sok sada procedite kroz finu cediljku, gustu cediljku , kako bi ste sok oslobodili ljuspica, vraćajući sok u onu istu šerpu u kojoj ste počeli kuvanje. Naravno možete šerpu pre toga proprati.
Sada kada je proceđen sok ponovo u šerpi za kuvanje, dodajte šećer,  pridržavajući se srazmere :  1kg drenjina / 500-600 gr šećera.
Po dodavanju šećera sok treba da provri i kuva se još 10-tak minuta. Dok vri, pojavljuje se bela pena na površini, a vi je skidajre malom cediljkom za čaj ili nekom zgodnom kašikom sa rupicama. Na kraju sok sklonite sa ringle, oslobodite ga pene sa površine. Kad se malo prohladi, ali tek toliko da nije vreo, sipajte ga  u oprane i zagrejane  flaše koje ste držali u rerni, održavajući ih toplim.
Kad sipate vruć sok u vruće flaše, vodite računa da ne sipate naglo tečnost kroz levak. Može se desiti da zbog pritiska koji se tom prilikom pravi, vazduh iz flaše potera sok napolje i tada možete gadno da se ispečete.Samo pažljivo i nema razloga za strah.
Sok od drenjina je poseban zbog oporog ukusa koji je jedinstven i teško ga je definisati.U svakom slučaju je veoma lepi osvežavajuć.
Ako ga ne poslužite baš vašoj omiljenoj ličnosti , vaša će ga deca u slast popiti. Ima li ikog vrednijeg od njih?

ŠKEMBIĆI

Prvi put sam pravila škembiće još dok sam bila potpuno neuka kuvarica. To je bilo onda dok svet bejaše mlad , a ja neuka ženica koja nije znala da podvikne i kaže glasno i jasno: «Ne kuvam ništa što je vezano za žlezde, digestivni trakt životinja kao ni komade koji imaju anatomiju, tj. glave i papke».To je bilo onda kad još nisam izučila perfidne metode kako naterati muža da redovno seče pile na komade, otkoštava meso, iseca šnicle...jer ja ne podnosim taj osećaj da sečem kosti i to me (kao) baca u nesvest...
Škembe, (škembići) je ustvari stomak govečeta sa čvrstim rubovima i neodoljivo podsećaju na deblji frotir.
Škembići se kupuju u mesari u kojoj ste sigurni da će vam ih dati sveže , a podrazumeva se i dobro očišćene. Sveži su ako su potpuno beli, ja bih kupila (kad bih morala) samo takve. Dovoljno je 1-1,5 kg za bogat ručak.

Potrebno je:

1-1,5 kg škembića
list peršuna
list celera
biber u zrnu
2 šargarepe
1 veći celer
1peršun
1paštrnak
5-6 glavica crnog luka
tolerancija na miris koji se širi svuda po kući uprkos aspiratoru
1-2 varjače brašna
malo aleve paprike
Jaka goveđa supa skuvana od  malog parčeta potrbušine i jedne goveđe kosti od kolenice. Stavite meso i kost u šerpu sa 1 lukom,malo začinite vegetom i pustite da se skuva meso. Iz ove supe vam je potrebna samo tečnost koje treba da bude oko 2 l. Supu kad se skuva procedite i ostavite na šporetu da bude topla. Kost i to malo mesa  poklonite kućnim ljubimcima.


Priprema:

Pristavite supu kako je gore opisano.

Stavite škembiće, koje ste dobro proprali, u šerpu, nalijte vodom i kad provri voda procedite ih. Sada u šerpu koju ste proprali, ponovo vratite škembiće, dodajte aromatično povrće i lišće  koje ste pribavili, stavite malo i bibera u zrnu i 2-3 cele i očišćene glavice crnog luka. Naspite vodu i dodajte soli prema srazmeri: 1l vode / 10 gr soli tj. 2 kašičice soli. Sada dobro poklopite, sačekajte da provri, smanjite temperaturu i pustite da se lagano kuvaju narednih 5 sati. Ne dižite poklopac bez potrebe.
Kada škembići budu potpuno mekani, a to je upravo sada posle 5 sati kuvanja, izvadite ih iz šerpe i na dasci isecite na  parčiće veličine 4x5cm, od prilike.
U šerpu u kojoj obično kuvate supu ili čorbu stavite malo ulja , koliko je dovoljno da prodinstate 2-3 glavice sitno isečenog crnog luka. Kad luk malo propržite ,da bude onako lep zlatast, ubacite isečene škembiće. Malo i njih prodinstajte sa lukom,mešajući da se ne hvataju za dno šerpe i izmaknite ih sa ringle. Poprašite ih sa dve varjače brašna,malo aleve paprike, umešajte sve, vratite na ringlu i odozgo nalijte proceđenu supu koju ste pravili posebno i koja je sada topla i proceđena čekala svoj momenat na šporetu.
Promešajte da se sve lepo ujednači. Sačekajte da počne da vri jelo,smanjite temperaturu i dolijte dve kutlače tečnosti u kojoj su se škembići kuvali 5 sati.Dolijte tek onoliko da dobijete zadovoljavajuću gustinu čorbe. Pustite da se sve to kuva još pola sata.
Sada treba da doterate ukus čorbe začinom c, biberom, liskama celera i peršuna, koje sitno iseckate. Neko voli da stavi i veoma aromatično lorberovo lišće ali za moj ukus ono je suviše jako.
Ovo jelo je specijalitet i neko ga obožava , a neko ga ne bi probao ni po koju cenu.
Nikada ga ne bih servirala cenjenom gostu izuzev ako to ne bi bila njegova izričita želja.
Uvek se držim pravila da goste dočekujem sa proverenim, uobičajenim «svečanim» jelima.Tako nema neprijatnosti.


PITA BOMBONJERA

500 gr kora za pitu
3-4 jaja
1 kisela pavlaka
ako ima nekog sira
malo soli
malo jogurta
veza zelja ili blitve
1 tikvica
2-3 krompira
1 šoljica ulja

Pita bombonjera je nastala kao odgovor na večite žalopojke mojih ukućana da pita koju sam napravila nije baš njihova omiljena. Kad napravim pitu sa sirom, odmah se javi neko ko više voli pitu od krompira, zatim neko ko voli najviše pitu zeljanicu, ali i večiti nostalgičar za maminom kuhinjom koji je samo kod mame jeo pitu od tikvica.Tako sam smislila da u jednoj tepsiji «savijem» različite pite.
U pakovanju od 500gr kora  koje ja najviše volim ima 21-22 kore. To znači da ću imati sedam savijutaka pite.

Priprema:

Uključim rernu na 180˚C.
Pripremim tepsiju i namažem je ujlem.
Operem blitvu ili zelje i stavim da samo provri u vodi. procedim i isečem na rezance.

Ogulim tikvicu, isečem na četvrtine uzduž, pa svaku žetvrtinu na tanke listiće.

Umutim jaja,pavlaku,jogurt i malo sira koji imam,dodam so i malo ulja i dobijem fil
gustine testa za uštipke.

Ogulim krompir , izrendam, pouljim kao da pravim salatu i osolim začinom c.

Kada sve ovo pripremim slažem pitu.

Prvo krompirušu, da mi izrendan krompir ne potamni.
Stavim prvu koru i ovlaš je nauljim zahvatajući kašikom ulje iz šoljice.Stavljam drugu koru i ravnomerno je pospem krompirom koji je začinjen pa sada ne sipam ulje.Slažem treću koru i ponovo krompir.Kore presavijem prvo sa obe strane i urolam.Tako ne može da iscuri fil.Stavljam u tepsiju.
Sve ponovim,jer obično napravim dve savijače od krompira.

Zatim pravim kore sa filom od pavlake i sira.
Prvu koru posipam uljem,drugu i treću filom.Savijem deo do mene i onaj prema kome savijam pitu,urolam i slažem u tepsiju.Tako ponovim još jednom.

Onda pravim zeljanicu.
Prvu koru,već je jasno samo pospem uljem,drugu i treću filom od sira i pobacam pripremljeno zelje ili blitvu,savijem i slažem u tepsiju.

Na kraju ide pitasa tikvicom.

Prvu koru posipam uljem,drugu i treću  filom od sira i pavlake i pobacam odozgo pripremljenu tikvicu.To ponovim još jednom .

Sada imamo u tepsiji složenih sedam savijača.Premažem ih uljem odozgo i stavljam u zagrejanu rernu.Posle desetak minuta u preostalo ulje u šoljici, a treba da ga bude malo,1/5 odprilike,dospem vode do vrha i kašićicu soli .Sve dobro umutim.Izvadim pitu iz rerne i ravnomerno je nalijem sa ovom zasoljenom mešavinom ulja i vode.Brzo vraćam sve u rernu i pećem,vodeći računa da pita lepo raste i postepeno dobija zlatastu boju.Zato kontrolišite i umerite temperaturu vaše rerne.
Serviram je na velikom ovalu slažući je po vrstama, kao bombonjeru.



Нема коментара:

Постави коментар

share it

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...